Akademická laboratoř materiálového průzkumu malířských děl (ALMA)
Vedoucí oddělení: Hradil David, Mgr. Ph.D. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZaměřeníAkademická laboratoř materiálového průzkumu malířských děl (ALMA) se dlouhodobě a systematicky zabývá přírodovědným výzkumem malířského výtvarného umění a maleb obecně napříč historickými obdobími. V mezioborové spolupráci s uměleckými a umělecko-historickými obory usiluje o prohloubení znalostí o výtvarných materiálech a technice malby. Tyto znalosti pak integruje do komplexního posouzení výtvarného díla z hlediska jeho původu, stáří a autorské pravosti. Pro tyto účely využívá přístupů moderní chemie a rozvíjí metody neinvazivní a nedestruktivní instrumentální materiálové analýzy. Výsledky interpretuje v kontextu historie malířství a technologie materiálů.Výzkumné aktivity laboratoře jsou rozděleny do tří okruhů: Výzkum metodický se zaměřuje na vývoj a inovaci analytických postupů s cílem (i) omezit invazivní zásahy do výtvarného díla (testování neinvazivních analytických metod, adaptace laboratorních metod pro měření menších objektů apod.) a (ii) nalézt nové cesty popisu materiálů v mikroměřítku a získat tak nové informace o jejich původu nebo procesech změn (např. strukturní a mineralogická analýza pomocí práškové rtg. mikrodifrakce). Výzkum provenienční se zabývá otázkami původu a regionální provenience malířských pigmentů a dalších materiálů používaných malíři při tvorbě díla. Jeho cílem je vyhledávat historické lokality jejich těžby, rozpoznávat a v řadě případů také replikovat nejrůznější způsoby jejich historických výrob. Při vyhledávání specifických znaků původu se uplatňují pokročilé způsoby přípravy mikrovzorků a cílené analýzy např. krystalových struktur, stopových prvků nebo také analýzy izotopové. Výzkum degradací je souborem experimentálních činností zaměřených na chemické procesy stárnutí a interakcí materiálů v malířských vrstvách. Tyto interakce zahrnují jak působení faktorů vnějších (teplota, vlhkost, světlo, soli apod.) tak vnitřních. Degradace mohou vést k barevným změnám nebo ohrozit soudržnost malířských vrstev. Velmi závažným degradačním procesem je například interakce mastných kyselin v organických pojivech (olej, vejce) a některých pigmentů za vzniku kovových mýdel. S využitím nejnovějších vědeckých poznatků laboratoř také provádí materiálový průzkum výtvarných děl. / Using the latest scientific knowledge, the laboratory also conducts materials survey on painted artworks. Materiálový průzkum řeší otázky související s každým jednotlivým výtvarných dílem v rámci případových studií, a to v těsné spolupráci s dalšími obory. V rámci mezioborového výzkumu se v praxi uplatňují nové vědecké poznatky a zároveň získává laboratoř zpětnou vazbu a formuluje nové otázky, jejichž zodpovězení je pro praxi restaurování, umělecko-historického hodnocení nebo památkové ochrany důležité. Klíčová vědecká témata Provenienční analýza pigmentů a maleb (D. Hradil) Degradace malířských materiálů (S. Švarcová) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lidé
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekty | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
VybaveniMobilní spektroskopické přístroje pro analýzu výtvarných děl in-situ: FT-IR spektrometr ALPHA (Bruker) a Ramanův spektrometr i-Raman PRO s manuálním mikroskopem (B&W Tek)Dva práškové difraktometry PANalytical X’Pert pro fázovou a strukturní charakterizaci pigmentů v reflexním i transmisním uspořádání a v režimu mikrodifrakce (mikro-pXRD) Infračervený mikroskop HYPERION 3000 (Bruker) vybavený MCT detektorem a FPA detektorem pro chemický imaging; mikroskop je spojen se spektrometrem VERTEX 70, který umožňuje standardní analýzu pevných i kapalných vzorků |